Saturday, March 21, 2009

Pertemuan Membangkitkan Harapan

Saya sempat melayari laman blog sdr.Abdul Naddin, Wartawan Senior Utusan Borneo juga merupakan Timbalan YDP.1 Ikatan Penulis Sabah [IPS]. Terima kasihlah kepada Sdr.Abdul Naddin kerana memaparkan begitu terperinci latar belakang saya. Namun bukan kerana pemaparan itu yang membuat saya 'respond' terhadap pertemuan tersebut. tetapi isu yang kami perbincangkan.
Ada dua perkara yang membangkit nostalgia saya dalam artikel tersebut. Pertama menyingkap pertemuan singkat saya dengan Prof. Madya Dr.Lim di DBP. Sabah baru-baru ini. Seingatan saya, kali pertama saya bertemu dengan Prof. Madya Dr.Lim ialah sekitar tahun 1989/1990 ketika beliau diundang membaca puisi di Universiti Sains Malaysia [USM] anjuran Kelab Sastera USM di mana ketika itu Sdr.Jamal Sulai menjadi YDPnya. Turut sama juga membaca puisi dalam majlis baca puisi tersebut ialah Sdr. Ahmad Termimi Sarigar dan Sdr. Zainal [Zaibo] pelakon popular Drama TV, Sdr.Yalal Chin [mantan Pegawai Kebudayaan USM], Sdr. Zulkiflie Ismail [ pelakon utama drama bersiri Gerak Khas] Sdr.Hilmi [kini Pensyarah Teater, di USM], Sdri. Rosminah Tahir [Dekan Fakuliti-Seni Teater] di Kolej ASWARA dan banyak lagi teman-teman kami yang sama-sama menjadi pelajar di Fakuliti Seni, Pusat Pengajian Kemanusiaan USM ketika itu.
Keduanya; perkara yang menarik perhatian dan membangkitkan nostalgia saya terhadap Prof. Madya ini ialah beliau bukan sahaja seorang Pensyarah Kesusteraan Melayu di UPM, tetapi juga jiwa ke Melayuan yang tumbuh dan tersemai di sanubari beliau sejak sekian lama. Saya sebenarnya saya mengkagumi beliu kerana sikap lemah lembutnya yang pada pengamatan saya lebih menjiwai budaya orang Melayu berbanding sebahagian orang Melayu itu sendiri. Ketika mula mengenali beliau, hati kecil saya bertanya ' bolehkah Sdr.Lim ini membaca puisi / sajak Melayu?. Namun ternyata anggapan awal saya jauh meleset. Malahan pengucapaan puisi beliau lebih baik berbanding yang lain.
Dalam kesempatan itu, kami berbicara bukan sahaja tentang saranan beliau agar Speaker Dewan Rakyat [Tan Sri Pandikara Amin Hj. Mulia] membaca puisi atau pantun yang boleh menyenangkan jiwa YB. Ahli-Ahli Parlimen kita, tetapi juga kami menyentuh perihal sastera dan budaya di negara Malaysia kini. Ada satu keinginan beliau yang belum tercapai - iaitu ingin mengadakan ' Majlis Pengucapan Puisi Antara Kaum di Malaysia'.
Saya juga terus terang menyatakan perhal kebimbangan saya terhadap masyarakat Malaysia di Sabah yang pada saya kini hampir telah kehilangan jatidirinya. Kenapa tidak!!!. Kuda kami yang berlari dengan 'Seriaunya' [loceng dileher] telah hilang dan terlepas di padang luas, hingga tidak lagi kelihatan bayangnya samada di padang, jalanan atau di Muzium Negeri?. Begitu juga 'Dempas Diakatan' [tikar bersulam] tidak lagi terbentang dihamparan di pelamin dan bilik persalinan pengantin pada majlis perkahwinan?. Begitu juga hal perhisan. Ke mana perginya ' Lemba dan Sarimpak'. serta ke mana perginya muzik ' Kulintangan,Betitik dan Parinang?. Atau ke mana menghilangnya ' Runsai dan Isun-Isun'. Jauh sekali kita menemui ' Kalang Sama, Bayuk dan Darengan.!.
Kesemua ini saya luahkan kepada Prof.Madya Dr.Lim, selaku Ahli Senat di ASWARA, Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan. Saya membangkitkan ini semua dengan harapan senibudaya warisan bangsa Malaysia di Sabah ini dapat diterjemakan dalam program pembelajaran di ASWARA nanti.
Kalau tidakpun, harapan besar kami ialah terbinanya MINI ISTANA BUDAYA SABAH [Kompleks Seni Budaya Sabah] itu nanti [seperti yang diumumkan oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian Dan Warisan Malaysia -YB. Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal ], setidak-tidak akan melegahkan rasa kebimbangan kami di Sabah ini, tentang ke lansungan seni budaya warisan bangsa kami di Sabah ini.
Semoga pertemuan singkat itu dan pemaparan ini akan dapat membangkitkan harapan kepada semua kami pengiat dan pencinta senibudaya bangsa, khasnya di Sabah ini. Sekian!

2 comments:

Unknown said...

HAI TUAN. MOHON LUANGKAN MASA UNTUK KE CHANNEL YOUTUBE KAMI CHANNEL DAYANG ENTERTAINMENT. TERDAPAT SOROTAN SEGMEN BERTITIK, ISUNISUN DAN ACARA PERKAHWINAN BAJAU. TUAN BOLEH SEARCH TITIK MENGALAI 2019 DI YOUTUBE. MOGA KESENIAN ETNIK DI NEGERI SABAH TERUS TERPELIHARA

Unknown said...

HAI TUAN. MOHON LUANGKAN MASA UNTUK KE CHANNEL YOUTUBE KAMI CHANNEL DAYANG ENTERTAINMENT. TERDAPAT SOROTAN SEGMEN BERTITIK, ISUNISUN DAN ACARA PERKAHWINAN BAJAU. TUAN BOLEH SEARCH TITIK MENGALAI 2019 DI YOUTUBE. MOGA KESENIAN ETNIK DI NEGERI SABAH TERUS TERPELIHARA