Monday, December 28, 2009

Mengapa Orang Kita Selalu "GABRAH" ?

Atas pelbagai urusan dan kesibukan peribadi, ruang ini telah saya tinggalkan aga begitu lama. Saya tidak tahu, sejak bila saya meng"post" apa-apa komentar di ruang ini. Malahan teman-teman bloggers saya bertanya, mengapa saya tidak lagi menulis di ruangan blog ini.Saya hanya mampu menjawab "banyak urusan". Namun peristiwa semalam membuat saya terpanggil dan bangkit untuk memberikan ulasan tentang 'SIKAP ORANG KITA'.

Peristiwanya begini; Kira-kira jam 15.58 petang semalam, saya mendapat salinan SMS. daripada seorang hamba Allah! yang bergelar 'haji' yang seolah-olah begitu marah kepada YB.Wakil Rakyat/YB. Ahli Parlimen di kawasan pilihanraya mereka, dengan mengatakan wakil-wakil rakyat kawasan tersebut berbohong. Dikatakan bahawa projek yang dijanjikan atau yang mereka pohon tidak pernah lulus,walaupun permohonan tersebut telahpun dikemukakan kepada YB-YB. berkenaan sejak 2008 lagi. Dengan perasaan marah dan terkilan, beliau lalu mengelar wakil-wakil rakyat [YB-YB]berkenaan sebagai 'Pembohong'.

Saya agak terperanjat bila mana melihat dan membaca salinan SMS tersebut. Lalu hati kecil saya berkata; apakah yang terjadi sehingga insan yang bergelar 'haji' ini, boleh mengeluarkan kata-kata seumpama ini?. Oleh kerana perasaan heran dan tidak mahu memeningkan kepala untuk memikirkannya, maka saya ambil keputusan untuk terus 'delete' sms. tersebut dari 'inbox' talipon bibit saya. Tetapi tidak lama kemudiaan, saya mendapat satu lagi salinan sms. berkaitan subjek yang sama. Dia kata; " Itu salinan saja. Sudah puas tunbggu dan sudah dibagi CM...."

Namun hati kecil saya sehingga kini masih bertanya, Pertama; mengapa SMS. tersebut disalinankan kepada saya. Kedua: Apakah kena mengena atau kaitan masalah tersebut dengan saya. Ketiga: Kalau betulpun permohonan projek ini belum luluskan / tiada peruntukan, mengapa perlu saya diberitahu? mengapa penghantar sms tersebut tidak membuat susulan terus kepada pihak berkenaan, atau kepada Unit UPKR. ataupun terus kepada wakil-wakil rakyat berkenaan?

Sehingga kini saya belum sempat bertanya kepada orang menghantar SMS.tersebut,untuk bertanya hal sebenar atau bertanya mengapa sms tersebut disalinkan kepada saya?.

1 comment:

Penduga Arus said...

Assalamualaikum Tuan,

Bagi saya rakyat marhaen skrg sudah 'jelak' berurusan dgn ahlul siasah yg tidak megutamakan masalah rakyat.

Org2 sastera spt Tuan lebih 'dipercayai' untuk meluahkan masalah mereka pada hemat saya.

Salam ziarah.