Sunday, February 15, 2009

BUDAYA - JANJI ORANG KITA!

Wah duh!
Saya seolah-olah menjadi bingung. Bingung memikirkan sikap atau tabiat sebahagian besar orang-orang kita. Orang-orang kita perangainya agak pelik. Ketika dia memerlukan pertolongan dari kita untuk mencapai kepentingan diri atau misi peribadinya, ia akan mencari dan 'membudik' kita -meminta pertolongan bagi mencapai maksud yang dihajatinya.
Ketika orang-orang kita ini meminta bantuan atau pertolongan, bermacam-macam janji ditaburkannya. Malahan ada ketikanya ia akan 'bersumpah' menunaikan apa sahaja syarat yang kita minta, yang penting matlamat mereka tercapai. Kebanyakan janji yang ditabur oleh orang-orang kita - sering berkisar samada dalam soal politik, soal meminta bantuan bagi mendapatkan kontrak atau jawatan politik atau meminta pertolongan untuk melobi jawatan kenaikan pangkat atau sebagainya.
Persoalan yang ingin saya bangkitkan di sini, bukannya soal samada janji itu tertunai atau tidak. Tetapi tabiat atau budaya orang kita yang suka menabur janji. Kenapakah orang-orang kita bersikap sedemikian?
Dalam konteks masyarakat Melayu ' JANJI' adalah cerminan peribadi orang kita. Jika orang yang berjanji itu dapat menunaikan apa yang dijanjikannya, itu mencermin leluhur peribadinya sebagai seorang insan yang berbudi mulia dan menunaikan apa yang dikata. Bak kata pepatah 'janji mesti dikota'. Kalau tak dikota, maka alamatnya ' kerana pulut santan binasa - kerana mulut badan binasa'. Itulah ungkapan yang sering kita dengan dalam konteks budaya Melayu.
Tetapi orang kita, sering di rujuk sebagai orang Melayu. Dan orang Melayu pula sering di rujuk sebagai orang beragama Islam [walaupun tak semestinya begitu] kerana di negara tetangga - misalnya di Indonesia atau negara-negara Asean lain, terdapat juga orang kita [Orang Melayu] yang tidak beragama Islam.
Namun bagi negera Brunei dan Malaysia, apabila merujuk Orang Melayu, ia pasti dilebelkan sebagai orang Islam. Nah! jika ini kita terima sebagai asas pegangan kita menilai terhadap orang kita [ orang Melayu - khususnya bumiputera Islam ] sikap berjanji - tapi tak ditepati ini adalah suatu budaya yang amat malang! Apakah hukumnya dalam Islam jika berjanji - tapi tak ditunaikan...??? Nahujubbilah!!!
Jadi mohonlah jangan berjanji, jika kita tak mampu tunaikan!
Wassallam!

No comments: